Co robi Rzecznik Praw Konsumenta?

Co robi Rzecznik Praw Konsumenta?

Potrzebujesz dokonać reklamacji lub zwrotu towaru? A może zostałeś źle potraktowany jako konsument? Dowiedz się, kiedy warto skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Konsumenta. Jakie są jego obowiązki? Co się do nich nie zalicza? Czy pomoc jest darmowa? Gdzie najlepiej jej szukać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule. Sprawdź, kiedy skorzystać z jego pomocy.

Kiedy skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Konsumenta?

Rzecznik Praw Konsumenta może pomóc przy następujących sprawach:

  • sprzedaży konsumenckiej
  • usług turystycznych
  • umów deweloperskich
  • usług edukacyjnych

Kontakt z Rzecznikiem Praw Konsumenta obejmuje także umowy, które zawierane są poza lokalem właściciela firmy oraz umowami, które zostały zawarte na odległość. Ponadto działają w obrębie nieruchomości czy usług przewozowych lub telekomunikacyjnych. Zajmują się także dostarczaniem energii i wody czy usługami finansowymi. Konsument ma także prawo do zwrotu towaru.

Jakie są obowiązki Rzecznika Praw Konsumentów?

Do kompetencji Rzecznika Praw Konsumenta zalicza się zapewnienie darmowego poradnictwa konsumenckiego. Także do udzielania informacji prawnej w obszarze ochrony konsumentów. Również występują do przedsiębiorców w zakresie ochrony interesów czy praw konsumentów. Udziela poza tym pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej. Nierzadko przekazuje problemy Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie ochrony konsumentów. Dotyczy to spraw wymagających podjęcia działań przez oddziały administracji rządowej. Również składanie wniosków o zmianę czy stanowienie prawa miejscowego w zakresie ochrony. Możliwe jest także występowanie z wnioskiem o ukaranie w kwestii wykroczeń na szkodę. Rzecznicy mogą także pełnić funkcję reprezentantów grupy konsumentów w postępowaniu grupowym. Natomiast nie nakładają kar i nie wydają nakazów czy zakazów. Nie mają także uprawnień kontrolnych.

Kiedy najlepiej zwrócić się o pomoc do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta?

UOKiK nie zajmuje się poradnictwem konsumenckim. Udziela za to pomocy w zakresie zbiorowych pozwów. Darmowych porad prawnych udzielają Rzecznicy Praw Konsumentów i Federacja Konsumentów. Powiatowi lub miejscy rzecznicy odpowiadają za wykonanie zadań samorządu powiatowego. Polega to na ochronie konsumentów. Podstawą prawną do ich działania są reguły ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Co nie wchodzi w zakres obowiązków Rzecznika Konsumentów?

Rzecznik Praw konsumenta w Warszawie lub w innym mieście nie zajmuje się:

  • roszczeniami przedsiębiorców
  • ochroną danych osobowych
  • dóbr osobistych
  • prawami pacjentów NFZ
  • zabezpieczeniem praw ubezpieczonych
  • prawem pracy

Gdzie najlepiej szukać pomocy rzecznika praw konsumenta?

Potrzebne dane rzeczników konsumentów w Polsce można znaleźć na witrynie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgłoszenia są przyjmowane zarówno osobiście, jak i telefonicznie. Rozmowy są rejestrowane. Dzielą się na:

  • porady
  • informacje
  • interwencje

W sytuacji, gdy potrzebna jest interwencja, składa się odpowiedni wniosek. Jeśli dojdzie do uchylania się od odpowiedzi, wówczas wnioskuje się do sądu o ukaranie przedsiębiorcy karą. Przewiduje ją art. 42 ustawy 4 w związku z art. 114 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.