Co to jest konsulting? Zadania firm konsultingowych

Co to jest konsulting? Zadania firm konsultingowych

Prowadzisz własną firmę? Dowiedz się, czym się zajmują polskie firmy konsultingowe. Na czym polega współczesny konsulting? Ile kosztują usługi konsultingowe prowadzone przez specjalistów? O tym, czym właściwie jest konsulting biznesowy oraz jakie wyróżnia się sposoby działania w zakresie konsultingu, dowiesz się z naszego artykułu. Zapraszamy do lektury!

Czym jest właściwie konsulting? Sposoby działania

Konsulting to szerokie pojęcie. Sprowadza się do udzielania porad w kwestiach, które dotyczą prowadzenia działalności gospodarczej. Usługi konsultingowe polegają w skrócie na przedstawieniu podmiotom projektu, który mają wdrożyć. Pokazują, jak tego dokonać. W skład konsultingu wchodzi doradztwo strategiczne. Jest konsultingiem biznesowym, ponieważ koncentruje się na pracy z zarządami przedsiębiorstw w celu opracowania strategii funkcjonowania. Zajmuje się także odpowiadaniem na pytania biznesowe. Do projektów, w których można zyskać wsparcie zaliczają się:

  • wprowadzenie nowego towaru na rynek
  • wejście na nowy rynek
  • opracowanie strategii – w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstwa na lata
  • wsparcie w zakresie przejęcie innego gracza rynkowego czy integracji przejętej firmy
  • wzrost operacyjnej efektywności
  • optymalizacja procesów biznesowych

Można również skorzystać z pomocy w przypadku wskazania kierunków ekspansji rynkowej czy obszarów, w które należy inwestować.

Na czym polega konsulting?

Konsulting biznesowy jest rodzajem doradztwa ekonomicznego. Pochodzi z końca XIX wieku. Co ciekawe, pierwsza firma konsultingowa została założona w 1926 roku. W zakres ich wchodzą różne rodzaje doradztwa:

  • strategiczne – polega na tworzeniu i wdrażaniu planów rozwojowych. Koncentruje się na analizach strategicznych czy tworzeniu strategii. Również skupia się na wdrażaniu systemów jakościowych i motywacyjnych
  • operacyjne – polega na optymalizacji danej działalności przedsiębiorstwa. Szczególnie sprowadza się do zarządzania procesami czy outsourcingiem
  • IT – określenie potrzeb technologicznych przedsiębiorstwa, a także wdrożenie danej infrastruktury informatycznej, jak również monitoring techniczny
  • podatkowe – tworzenie strategii podatkowych, optymalizacji obciążenia podatkowego czy reprezentacja klientów w postępowaniu sądowym
  • finansowe – polega na poprawie rentowności oraz opracowywaniu analiz finansowych, jak również biznesplanów
  • personalne – wdrażanie rozwiązań w sprawie zarządzania zasobami ludzkimi, a także analiza potrzeb w zakresie szkoleń
  • marketingowe i PR – przygotowywanie strategii promocyjnych czy tworzenie wizerunku biznesu, jak również zarządzanie informacji między firmą a opinią publiczną

Czym jest doradztwo finansowe?

Doradztwo finansowe sprowadza się do przedstawiania klientom ofert finansowych. Doradca finansowy zajmuje się dokonywaniem wyboru ofert zakładów ubezpieczeniowych, banków czy instytucji finansujących. Opracowuje analizy finansowe dla firm. Zajmuje się opłacalnością inwestycji, a także systemem kontrolingu czy opracowaniem planu finansowego. Ponadto dokonuje wyceny przedsiębiorstwa czy planuje źródła kapitału.

Ile kosztują usługi konsultingowe?

W doradztwie strategicznym ceny są wysokie i zaczynają się nawet po 6,5-9 tysięcy złotych. Tyle kosztuje dzień pracy konsultanta, który ma niewielkie doświadczenie. Doświadczony partner natomiast zarabia dziennie 7-10 tysięcy euro. Biznesplan może kosztować co najmniej 2 500 złotych, a wycena firmy od 4 500 do 45 000 złotych. Wycena wartości intelektualnej wynosi 4 500- 15 000 złotych, a znaku towarowego i marki kosztuje od 4 500 złotych wzwyż. W przypadku doradztwa biznesowego rozliczenie jest godzinowe i wynosi 150 złotych za godzinę. Ceny transferowe wynoszą od 5000 złotych, a usługi badania rynku kosztują podobnie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.