Czym zajmuje się Rzecznik Praw Pacjenta?

Czym zajmuje się Rzecznik Praw Pacjenta?

Przed naruszeniem praw pacjenta chroni i docieka ich praw Rzecznik Praw Pacjenta współpracujący z Biurem. Dowiedz się, jakie prawa przysługują Ci jako pacjentowi. Sprawdź, gdzie złożyć skargę na przychodnię. Czym jest skarga, a czym petycja? Zdobądź potrzebną wiedzę na temat dociekania własnych praw jako pacjent. Jakie są obowiązki Rzecznika Praw Pacjenta?

Co wchodzi w zakres obowiązków Rzecznika Praw Pacjenta?

Jak wynika z ustawy o prawach pacjenta, Rzecznik jego praw zajmuje się przede wszystkim prowadzeniem postępowań w zakresie praktyk, które naruszają zbiorowe prawa pacjentów. Oprócz tego prowadzą postępowania w trybie art. 50-53, natomiast w zakresie spraw cywilnych według zasad, które wskazuje art. 55. Ponadto zajmują się ochroną praw pacjentów, którzy korzystają ze zdrowotnych świadczeń w szpitalu psychiatrycznym.

Opracowują także i przedkładają Radzie Ministrów projekty aktów prawnych, które dotyczą praw pacjenta. Występują także do odpowiednich organów z wnioskami o podjęcie ustawodawczej inicjatywy lub o wydanie aktów prawnych. Zajmują się poza tym opracowywaniem czy wydawaniem publikacji, a także programów edukacyjnych, które popularyzują wiedzę w zakresie praw pacjenta. Współpracuje także z pozarządowymi organizacjami, także społecznymi, jak i zawodowymi. Również z podmiotami, które udzielają zdrowotnych świadczeń.

W jaki sposób zgłosić problem?

Potrzebujesz porady, masz pytania lub nie jesteś pewny, czy Twoje prawa zostały naruszone? Do biura rzecznika praw pacjenta możesz się skontaktować:

  • e-mailowo
  • telefonicznie
  • osobiście
  • faxem
  • internetowo

Dobrym rozwiązaniem jest napisanie wniosku. Powinien się składać z:

  • danych osobowych
  • nazwy leczniczego podmiotu
  • opisu zdarzenia
  • podpisu

Warto wiedzieć, że rzecznik praw pacjenta w Warszawie lub innym mieście może podjąć sprawę, wskazać środki prawne przysługujące wnioskodawcy lub pacjentowi, przekazać sprawę lub jej nie podjąć. Co ciekawe, rzecznik może wszcząć postępowanie bez składania wniosku. Obejmuje to takie sytuacje, jak sygnał od pacjenta o naruszeniu jego praw czy zdarzenie, które wskaże, że naruszenie dotyczy dużej liczby pacjentów.

Jak składać skargi, petycje i wnioski?

Skargi, petycje i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub za zgodą osoby. Co ważne, nie muszą zawierać posiadania interesu prawnego. W sytuacji, gdy składający dokument jest stroną w postępowaniu bądź pismo odnosi się do toczącego się postępowania, wówczas organ dobrze, aby rozpatrzył pismo w toku postępowania. Aby złożyć petycję czy skargę w interesie osoby, należy uzyskać jej zgodę. Zgoda powinna być udokumentowana. Co więcej, pismo można złożyć w interesie publicznym. Dobrze wiedzieć, że postępowanie w sprawach petycji, skarg i wniosków jest postępowaniem jednoinstancyjnym.

Dobrze jest rozróżniać skargę od petycji. Skarga może się odwoływać do zaniedbania czy nienależytego wykonania zadań przez Rzecznika Praw Pacjenta lub pracowników jego biura, w tym przypadku naruszenia praworządności czy nieprawidłowego prowadzenia sprawy. Z kolei wniosek może się wiązać z ulepszeniem organizacji i poprawą funkcjonowania biura czy zapobiegania nadużyciom. Petycja natomiast może być żądaniem:

  • zmiany przepisów prawnych
  • rozstrzygnięcia
  • innych działań

Jakie są prawa pacjenta?

Prawa pacjenta dzielą się na:

  • do świadczeń zdrowotnych
  • do tajemnicy informacji
  • do informacji
  • do zgody na udzielenie zdrowotnych świadczeń
  • do sprzeciwienia się wobec opinii lub orzeczenia lekarskiego
  • do poszanowania godności i intymności
  • do poszanowania życia rodzinnego i prywatnego
  • do dokumentacji medycznej
  • do opieki duchownego
  • do przechowywania w depozycie wartościowych rzeczy

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.