Artykuł sponsorowany

Jak przygotować przedsądowe wezwanie do zapłaty?

Jak przygotować przedsądowe wezwanie do zapłaty?

Wyegzekwowanie spełnienia świadczenia pieniężnego może obejmować wiele działań mających skłonić dłużnika do uregulowania należności. Niezależnie od obranej strategii – mogą to być zarówno próby podejmowania negocjacji, jak i rozpoczęcie postępowania sądowego, którego celem jest uzyskanie tytułu wykonawczego oraz skierowanie sprawy do komornika sądowego – niezbędnym etapem działania będzie przygotowanie przedsądowego wezwania do zapłaty.

Czym jest wezwanie do zapłaty?

Sporządzenie i dostarczenie dłużnikowi wezwania do zapłaty będzie konieczne zarówno w przypadku, gdy termin jego wykonania nie został określony, jak i wówczas, gdy nie dokonał on płatności mimo upływu oznaczonego okresu. Może być częścią strategii doprowadzenia do polubownego załatwienia sprawy, ale także wstępem do formalnej procedury odzyskiwania długu. Będzie to niezbędne z uwagi na obowiązujące przepisy, które przed wystąpieniem z pozwem o wydanie tytułu egzekucyjnego wymagają wezwania dłużnika do zapłaty. Dopiero po dopełnieniu tej formalności możliwe będzie wybranie jednego z dostępnych postępowań – nakazowego, upominawczego, uproszczonego albo standardowej procedury cywilnej, gdy w grę wchodzą wyższe kwoty. W przypadku, gdy wysłanie wezwania do zapłaty jest elementem wywierania presji na dłużnika, mającej sprawić, aby uregulował on swoje zobowiązania, często sporządza się trzy dokumentny – pierwsze wezwanie do zapłaty, wezwanie przedsądowe oraz ostateczne wezwanie do zapłaty. W takiej sytuacji w pismach przesyłanych do zainteresowanego zawiera się z reguły informacje dotyczące konsekwencji unikania polubownego załatwienia sprawy, np. wskazując na konieczność pokrycia kosztów sądowych.

Co powinno się znaleźć w wezwaniu do zapłaty?

Wezwanie do zapłaty nie ma sformalizowanego wzoru, są jednak elementy, które powinny się w nim znaleźć. Będzie to przede wszystkim podanie okoliczności powodującej konieczność uregulowania zobowiązania np. wskazanie faktu zawarcia umowy lub otrzymania faktury. Niezbędne będzie podanie kwoty zobowiązania, a także odsetek, jeżeli zostały naliczone. Konieczny jest też termin, w którym zobowiązanie stało się wymagalne oraz podanie czasu, jaki dłużnik ma na uregulowanie należności – nie ma przepisów, które definiują długość tego terminu, jednak zwyczajowo stosuje się od 7 do 14 dni. Ważne będzie też podanie sposobu realizacji zobowiązania np. przez wpłatę na rachunek bankowy. Poza nimi w dokumencie powinny być zamieszczone dane wierzyciela i jego podpis oraz dane dłużnika.

Pomoc w przygotowaniu wezwania do zapłaty oraz w całej procedurze windykacyjnej można uzyskać, korzystając z usług Kancelarii Radców Prawnych CGH, która specjalizuje w sprawach z zakresu prawa cywilnego i handlowego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.